Μία ανάλυση του νέου ελληνικού σινεμά επιχειρεί ο Guardian, ο οποίος χαρακτηρίζει τις πρόσφατες ταινίες ως παράξενες και ιδιοφυείς. Η βρετανική εφημερίδα αναρωτιέται αν το ελληνικό σινεμά αποτελεί προϊόν της οικονομικής κρίσης στη χώρα και εξετάζει το μέλλον του.
Ο Στηβ Ρόουζ αναφέρεται κυρίως στο Attenberg και τον Κυνόδοντα. «Το Attenberg δεν είναι το πρώτο ιδιοφυώς παράξενο φιλμ που προήλθε από την Ελλάδα το τελευταίο διάστημα. Πέρυσι είχαμε τον Κυνόδοντα του Γιώργου Λάνθιμου, μια σουρεαλιστική, ψυχρή μελέτη οικογενειακής δυσλειτουργίας».
«Τα τελευταία χρόνια η εικόνα της Ελλάδας παγκοσμίως έχει αλλάξει από ειδυλλιακό μέρος για διακοπές στη Μεσόγειο [...] σε ανυπότακτο προβληματικό τόπο. Και όχι μόνο με οικονομικούς όρους. Μην ξεχνάμε ότι η Ελλάδα είχε τη δική της εξέγερση στους δρόμους το 2008».
«Επομένως, είναι ίσως αναμενόμενο ότι το σινεμά της χώρας αλλάζει και αυτό. Το ολοένα και αυξανόμενος αριθμός ανεξάρτητων, και ανεξήγητα παράξενων, νέων ελληνικών ταινιών έχει κάνει πολλούς να καλωσορίζουν την έλευση ενός νέου ελληνικού κύματος, ή όπως το ονομάζουν μερικοί του "Ελληνικού Κύματος του Παράξενου"» γράφει ο συντάκτης, ο οποίος αναφέρεται και σε... λιγότερο παράξενες (όπως λέει) ταινίες, όπως το Wasted Youth, τη Χώρα Προέλευσης, τον Μαχαιροβγάλτη και τη Στρέλλα.
«Είναι απλά σύμπτωση ότι η πιο προβληματική χώρα φτιάχνει το πιο ασυνήθιστο σινεμά;» αναρωτιέται ο δημοσιογράφος του Guardian.
«Δεν αποτελεί ακριβώς σύμπτωση, αλλά δεν υπάρχει και βάση γι' αυτό» απαντά ο Γιώργος Λάνθιμος. «Δεν υπάρχει κοινή φιλοσοφία, γεγονός που είναι καλό. Το κοινό σημείο μας είναι ότι δεν έχουμε χρήματα, οπότε πρέπει να φτιάξουμε τα δικά μας, φτηνά, πολύ μικρά φιλμ» προσθέτει.
«Δεν υπάρχουν πραγματικοί παραγωγοί στην Ελλάδα, ούτε δημόσιο χρήμα πλέον. Το μεγαλύτερο διάστημα δεν ξέρουμε πώς να το κάνουμε, είναι ένας εφιάλτης. Αλλά τουλάχιστον το κάνουμε από αγάπη».
Η δημιουργός του Attenberg Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη βλέπει ένα κοινό στοιχείο, την ενασχόληση με την οικογένεια. «Πρόκειται για μια ελληνική εμμονή» λέει.
Αν και οι Άλπεις του Γ.Λάνθιμου προβάλλονται σε λίγες ημέρες στο διαγωνιστικό τμήμα της Βενετίας, ο σκηνοθέτης δεν είναι τόσο αισιόδοξος ότι μπορεί να συνεχίσει να γυρίζει ταινίες στην Ελλάδα.
«Πίστευα ότι η επιτυχία του Κυνόδοντα θα το έκανε ευκολότερο, αλλά δεν το πιστεύω πια. Δεν ξέρω πόσο θα πρέπει να συνεχίσουν οι άνθρωποι να θυσιάζουν τους εαυτούς τους για την τέχνη» δηλώνει.
Από την πλευρά της, η Τσαγγάρη που έχει ζήσει και στο εξωτερικό δηλώνει ότι ήρθε για να μείνει. «Αυτή είναι η κατάσταση και κάπως πρέπει τώρα να την φτιάξουμε. Το σινεμά είναι ένας υπέροχος τρόπος για να γίνει αυτό» τονίζει.
Newsroom ΔΟΛ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου